18 Aralık 2015 Cuma

Yılbaşı Bulut Hamuru





Bulut hamuru (veya ay kumu) evde hazır bulunan iki malzemeyle çok basitçe yapabileceğiniz ama oldukça keyifli bir duyusal oyun malzemesi.

Kalıplara koyduğunuzda şekil alıyor, elinize alınca ufalanıyor. Oynaması pek eğlenceli. Malzemelerini de ben, çocuklar ağzına götürürse güvenli olacak şekilde değiştirdim. Genellikle un ve bebek yağıyla yapılan bulut hamurunu, bebek yağı yutulursa zehirleyeceği için sıvıyağla değiştirdim. Bebek yağının kokusu nedeniyle çok hoş bir kokusu oluyor o şekilde ama onun yerine, yılbaşını andıran zencefil ve tarçını una ekleyerek başka bir koku yarattım. Malzemelerimiz şu şekilde:

2 bardak un
1Türk kahvesi fincanı sıvıyağ

İsteğe bağlı olarak tarçın, zencefil ve gıda boyası. 

Un ve yağı karıştırıyorsunuz. Ve bulut hamuru hazır. Gıda boyası kullanacaksanız, sıvı gıda boyaları yerine toz tercih etmelisiniz. Yağ sıvıyı ittiği için düzgün renklendirme mümkün olmuyor.



İçine kaplar, kalıplar, kaşıklar koyarak bir oyun kutusu hazırlayabilirsiniz. Çocuklar bulut hamuruyla uzun süre oynuyorlar, epey dikkatlerini çekiyor. Ben çocuklarla böyle malzemeleri oynarken yapabileceklerini gösterip sonra çok müdahil olmamaya çalışıyorum. Örneğin bir kalıba koyup ters çeviriyorum ve kalıp şeklinde çıktığını görüyor. Sonra elimde ufalıyorum, dağıldığını görüyor. Bu şekilde birlikte oynadıktan sonra kendi oynamaya başlayınca yanında oturup onu izleyerek, soru sorduğunda cevap vererek, heyecanlandığında ona katılarak kendi keşfetmesi için onu serbest bırakıyorum. 

Bulut hamuru, oynaması temiz bir malzeme değil. Mutlaka etrafa şacılacaktır. Şaçılınca da yapışan bir şey. Aynı şekilde çocuğun da üstü başı toz olacaktır. Yere büyük bir muşamba masa örtüsü koyuyorum ben, ama yine de oyunun sonunda etrafı süpürmek ve çocuğun üstünü değiştirmek, muhtemelen yıkamak gerekeceğini hatırlatayım. Yaz aylarında bahçede oynayarak bu sorunlar bertaraf edilebilir ama kışın da örtü üstünde oynandığında sonraki temizlik ancak 5 dakika sürer. O da beni rahatsız etmiyor. Ama hiç havanız yoksa, daha iyi hissettiğiniz bir günde tercih edebilirsiniz bu malzemeyi.


Dokusu çok farklı, hem şekil alan hem ufalanan bir malzeme olduğundan duyusal oyun için çok iyi bir malzeme. İçine eklediğimiz tarçın ve zencefille koku duyusuna da hitap ediyor. Çocukların ne kadar konsantre olarak oynadıklarını, ne kadar dikkat verdiklerini görünce, genel olarak konsantrasyon süreleri açısından da olumlu katkı sağladığını düşünüyorum. Ama hepsinden önemlisi çok eğlenceli  :))


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder